2009-05-19

Jobbig dag

Är så glad att den här evighetsdagen är över. Efter att ha sovit drygt fyra timmar (plus att jag kom hem efter sju i söndags morse och därmed bara sov ca fem timmar då också eftersom jag var tvungen att panikskriva) bar det imorse av till möte med klassen, sedan 45-minuters speedpromenad till en holländsk gymnasieskola där vi höll i en 1½-timmarslektion om Schengen (jag och två till undervisade, sedan hade vi diskussionsgrupper, det var kul). Det är helt otroligt hur bra engelska ungdomarna pratar, man kunde prata om politik och svåra saker i normal samtalshastighet utan några problem, och detta var naturelever som inte gillade språk. Efter det, promenad tillbaka och en bagel med en tjeckisk klasskompis, en halvtimmes intensivplugg inför ett holländskaprov, holländskalektion i tre timmar till 21, läsa igenom, fixa klart och maila uppsatsen jag intensivskrivit senaste veckan, och sist men inte minst lite after-work öl med två kompisar. Kom hem vid midnatt och borde verkligen sova nu, imorgon måste jag komma igång direkt med nästa uppsats.


Rätt låt vann Eurovision tycker jag, hejade på den redan innan, men hade inte hunnit kolla så många olika bidrag. Tyvärr sammanföll detta härliga evenemang med en fransk kompis 25-årsdag, men då jag klargjort från början att jag måste se Eurovision gick det bra ändå. Alla högljudda italienare och spanjorer i mitt kök var och seglade, så vi hade middagen/festen där. Det föll sig så väl att en trevlig norska, australiensiska och österrikiska från mitt kök plus någon finsk kompis till dem och en random tysk tjej var riktiga Eurovisionfans (tyska tjejen fixade genast papper och penna så vi kunde ge egna poäng, bara en sådan sak), så jag lyckades avnjuta denna TV-händelse med folk som brydde sig, kul. Den här bilden som någon schweizare tog utan att jag såg det är ganska talande, notera hur inne vi är i Eurovisionanalysen. Notera även alla mina vänner vid bordet i bakgrunden haha, satt där ett tag i alla fall. Efter ett tag joinade även några spanjorer och en amerikan (som genast blev helt fascinerad och älskade Azerbadjan, han kollade på hela poängprocessen och jublade när de fick poäng). F ö undrar jag hur sjutton Tyskland lyckades få Dita von Teese att ställa upp.

Nej, sovdags nu. Ska blir otroligt jäkla underbart att sova en hel natt. Imorgon har jag Almodóvar-seminarium med Harvardprofessorn, men det är rätt kul så det är inte så farligt. Sedan ska vi åka några stycken och äta på IKEA, man måste ju utnyttja mer att det ligger tio minuters promenad hemifrån.

1 kommentar:

  1. Kul med uppdateringar från dig! Jag undrar också vad sjutton Dita hade på Eurovision att göra... Helskumt ju.

    Hur ser den närmaste framtiden ut då? Jobbar du något i sommar? Har säkert frågat förut, men jag glömmer så fort ^^

    kram

    SvaraRadera